Luonto ja tunteet® -sivuston opetusmateriaaleja ja tekstejä saa tekijänoikeuksia kunnioittaen käyttää opetus-, koulutus- ja muissa vastaavissa tarkoituksissa. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. Otathan yhteyttä epäselvissä tilanteissa.
Luonto ja tunteet -hanketta rahoitti Koneen Säätiö. Hanke käynnistyi 1.1.2020. Vuonna 2022 Luonto ja tunteet on esillä myös Luonnontieteellisessä keskusmuseossa.
Auta viemään viestiä eteenpäin ja kerro meistä somessa: #luontojatunteet
Leena Koivula-Tenho
Sosiaalipsykologi VTM, opettaja
@koivulatenho
Luonto ja tunteet -hankkeen vetäjä
Opetus- ja ohjausmateriaalit
Tekstit verkkosivustolla
”Luonto ja tunteet” -hankkeen tarkoitus on herätellä ajatuksia ihmisissä, jotka kokevat ekologisen kriisin etäiseksi ja vahvistaa niitä ihmisiä, jotka jo pyrkivät tekemään parhaansa. On tärkeää, että huoli kanavoituu toiminnaksi ja uskoksi kykyyn vaikuttaa. Tarvitsemme kokonaisvaltaisen muutoksen, joka vaatii yhteistyötä ja rohkeita yksilöitä tienraivaajiksi.
Monet ihmiset tuntevat kipua, koska joutuvat todistamaan luonnon tuhoamista. Sosiaalipsykologina en pysty ratkaisemaan luonnontieteellisiä ongelmia, mutta haluan olla mukana edistämässä arvomaailmaa, joka tukee siirtymistä kohti vastuullisempaa luontosuhdetta. Olen työskennellyt ympäristöjärjestössä sekä opetus- ja koulutustehtävissä aikuisten ja nuorten parissa ja nähnyt, mikä merkitys on voimaantumisella ja tiedolla.”
Ilja Karsikas
Kuvittaja
Kuvitus, taitto, graafisen ilmeen suunnittelu
”Rakastan puita. Puita jaksan katsella, ihmetellä ja piirtää loputtomiin. Lähes kaikissa projekteissani puut ovat jollain tavalla läsnä. On ihanaa, että kotini ikkunasta näkyy koivuja, kuusia ja vaahteroita. Koen, että olen erityisen onnekas, kun saan kulkea joka päivä pienen metsän läpi.”
Pekka Neuvonen
Ohjelmoija, graafinen suunnittelija
Graafisen ilmeen suunnittelu, verkkosivujen toteutus
”Monen ikätoverini tavoin ihmettelin nuorena, miksi vanhemmillani oli niin kova tarve päästä jonnekin metsään. Nykyään monen ikätoverini tavoin koen luonnon rauhoittavan vaikutuksen yhä konkreettisempana ja tärkeämpänä vastapainona arjen huolille ja paineille. En tiedä, miten oma lapseni kokee luonnossa olemisen nyt, mutta toivon, että hänelläkin olisi vielä keski-ikäisenä tarjolla paikkoja ja mahdollisuuksia kehittää ja vahvistaa luontosuhdettaan.”
Nina Laaksonen
TaM, taidekasvattaja, väitöskirjatutkija
”Teen värin moniaistiseen kokemuksellisuuteen liittyvää väitöskirjatutkimusta Aalto-yliopistossa. Luontokokemukset ja niihin liittyvien tunteiden käsitteleminen ja ymmärtäminen ovat kiinnostaneet minua tässä hankkeessa. Luonnossa on kiehtovaa sen kerroksellisuus, monimuotoisuus, värillisyys ja kyky korjata itseään. Myös ihminen voi korjata käsityksiään luonnosta ja itsestään, värien tuoma viisaus auttaa meitä siinä.”
Leo stranius
HM, Kestävän tulevaisuuden johtaja ja ympäristöasiantuntija
”Ilmastokriisi, luonnon monimuotoisuuden häviäminen sekä luonnonvarojen ylikulutus ja suhteemme eläimiin ovat tämän ajan kaikkein polttavimpia ja ahdistavimpia kysymyksiä. Tästä syystä on olennaisen tärkeää tarjota ihmisille työkaluja näiden kriisien käsittelyyn tehokkaalla ja rakentavalla tavalla. Minulle luonnossa kaikkein tärkeintä on sen itseisarvon vaaliminen.”
Essi Aarnio-Linnanvuori
FT, Ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija
”Luontoon ja ympäristöön liittyvät tunteet ovat tärkeitä tunnistaa. Kasvattajan näkökulmasta merkittäviä ovat sekä omat että lasten ja nuorten kokemat tunteet. Yhä useampi opettaja ja muu kasvattaja kaipaa apua lasten ja nuorten kokeman ympäristöahdistuksen kohtaamisessa.”
Tekla Tierala
FM, aineenopettaja (bi, ge, ke), Elias-koulu
”Minulle on tärkeää, että lapseni ja oppilaani saisivat elää yhtä puhtaassa, kauniissa ja elävässä planeetassa, kuin missä itse olen saanut lapsuuteni elää. On velvollisuutemme tehdä kaikkemme, jotta luonto olisi olemassa vielä tulevillekin sukupolville.”
Meeri Savolainen
FM, aineenopettaja (ai, ru)
”Hanke tarjoaa tutkittua tietoa ja käytännön menetelmiä aiheeseen, jota lukiossa on toistaiseksi käsitelty vain pintapuolisesti. Suomalaisessa lukiossa luonnonsuojelu, ilmastonmuutos ja kestävä kehitys ovat tuttuja aiheita, mutta niihin liittyvää huolta on työstetty harvoin. Hankkeen opetusmateriaalit mahdollistavat oppiaineiden välisen yhteistyön, mikä on tervetullutta nykylukioon.”
Satu Leinonen
TM, aineenopettaja (ue, ps)
”Luonto on ihmisen psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin perusta.”
Sini Vuolteenaho
Sosiaalipsykologi YTM, opinto-ohjaaja
”On tärkeää, että jokainen meistä oppisi käsittelemään käyttäytymistämme ohjaavia tunteita myös suhteessa luontoon ja tulisimme tietoiseksi esimerkiksi ristiriidoista luontoarvojen ja elintapojemme sekä kulutustottumustemme välillä niin, että voimaantuisimme vaikuttamaan asioihin luontoa kunnioittaen ja luontoarvoja vaalien.”